41 % Čechů se během pandemie cítilo méně osaměle než před jejím začátkem. Pomáhaly jim technologie
18. 6. 2020
41 % Čechů se během pandemie cítilo méně osaměle než před jejím začátkem. Pomáhaly jim technologie

Podle zjištění nového průzkumu* se podstatná část Čechů cítila osaměle už před zavedením preventivních opatření v souvislosti s nákazou COVID-19. Z průzkumu, který si nechala zpracovat společnost Kaspersky, dále vyplývá, že čtyři z deseti (41 %) lidí, kteří se během krize cítili osaměle, se ve skutečnosti cítili méně osamělí nebo stejným způsobem, než tomu bylo před jejím začátkem. Kvůli omezení volného pohybu, které bylo preventivně zavedeno, se lidé více upínali k technologiím. Ty jim pomáhaly zůstat ve spojení se svými blízkými a odháněly tak pocit osamělosti.

  • 41 % Čechů se cítilo osaměle i v době před karanténními opatřeními.
  • Generace Z byla nejosamělejší věkovou skupinou v období pandemie – osaměle se jich ve výjimečném stavu cítila bezmála třetina (29 %).
  • 45 % Čechů, kteří se „pořád cítí osamělí“, by si chtělo více rozumět s technologiemi, které by jim pomohly lépe zvládnout období sociálního odloučení.


Protože spousta lidí trávila daleko více času doma, v souladu s vládními nařízeními, stali se závislejšími na technologiích. Více než polovina dotázaných Čechů (58 %) potvrzuje, že se díky technologiím cítili být více ve spojení s kamarády a rodinou, kteří žijí daleko. U mileniálů a generace X tento podíl stoupl až k 61 %.

Více než čtvrtina dotázaných Čechů (26 %) má pocit, že jsou po karanténních opatřeních zběhlejší v používání technologií. V případě generace narozené mezi lety 1980 a 1993, tedy takzvaných mileniálů, toto platí dvojnásob – s technologiemi si jich nyní lépe rozumí necelých 37 %. Tato čísla tak jasně ukazují, jak domácí izolace svedla lidi a moderní technologie na společnou cestu.

kaspersky pruzkum

Psychoterapeutka Kathleen Saxton věří, že zatímco technologie pomáhají lidem během pandemie, osamělost je sama o sobě největší epidemií, která postihuje lidstvo, a zůstane dlouho po odeznění současné krize.

„I když občas můžeme být přehlceni technologickými novinkami, které se na nás v posledních letech valí, musíme uznat, že jsme byli za jejich existenci v uplynulých měsících vděčni. Ačkoliv technologie nikdy nemohou nahradit osobní kontakt s druhými, podařilo se jim ho alespoň nějakým způsobem nahradit a zahnat tak částečně osamělost. Roboti jsou za dveřmi, tak snad pro nás budou mít milé překvapení,“ dodává Kathleen Saxton.

Izolace spojená s koronavirem se negativně podepsala i pod duševním zdravím lidí a vytvořila celospolečenské tlaky. V důsledku toho se tak 40 % Čechů cítilo během pandemie osaměleji, než se cítilo před jejím vypuknutím. Evropský průměr je přitom ještě negativnější, protože se během pandemie osaměleji cítilo 52 % Evropanů.

Přestože mají technologie celou řadu výhod, na které někteří přišly teprve v průběhu koronakrize, ne každý si s nimi dokáže poradit tak, jak by chtěl. Například 45 % respondentů z ČR, kteří se „pořád cítí osamělí“, by si s nimi chtělo více rozumět. Domnívají se totiž, že by jim v jejich skličující situaci mohly pomoci.

kaspersky pruzkum

„Řekl bych, že jsme doposud nezaznamenali tak masivní začlenění technologií do všednodenních aktivit, jako tomu bylo v uplynulých měsících. Většinou trvá nějakou dobu, než si na určitou technologii zvykneme, ale současná situace přinutila lidi, kteří se jim dříve vyhýbali, aby je přijali. Některé služby, jako jsou videohovory nebo online nákupy potravin, které lidé využívali jen zřídka, se nyní staly nezbytnými. Na jednu stranu je skvělé, že se vytrácí obavy z nových technologií. Na druhou stranu je ale nutné mít na paměti, že povědomí veřejnosti o online rizicích je nízké. Proto musíme zajistit, aby byli všichni na síti v bezpečí. Jedině tak mohou online a digitální nástroje, které máme k dispozici, nabídnout výborný lék na osamělost,“ komentuje David Emm, bezpečnostní odborník ze společnosti Kaspersky.

kaspersky pruzkum

Další zjištění průzkumu jsou k dispozici na této stránce s reportem.



*Průzkum pro společnost Kaspersky provedla agentura Arlington Research ve 12 evropských státech včetně České republiky na celkovém vzorku 10 500 respondentů (500 z ČR).